Rust en ruimte om te ondernemen Lees online  |  Afmelden
Hoek en Blok
Coronavirus:
Extra steunmaatregelen bedrijven inzake Coronavirus
Liquiditeitskrapte? Banken geven half jaar lucht!
Werktijdverkorting wordt NOW
Verdere versoepeling uitstel betalen van belasting geeft u direct liquiditeit
Compensatie specifieke sectoren
Overige nieuwe maatregelen
Hoe gaan wij om met onze dienstverlening?
Tot slot
 
Extra steunmaatregelen bedrijven inzake Coronavirus
Het kabinet heeft op 17 maart 2020 extra steunmaatregelen bekendgemaakt voor het bedrijfsleven om de negatieve effecten van het Coronavirus zo goed mogelijk te compenseren. Deze maatregelen komen boven op de reeds eerder genomen maatregelen.
In deze nieuwsbrief leest u onder andere hoe u direct liquiditeit vrijmaakt door uitstel van belastingbetalingen.
Veel van de maatregelen zijn nog niet tot in detail uitgewerkt. Dat zal de komende tijd gebeuren. We houden dat voor u in de gaten.
 
Liquiditeitskrapte? Banken geven MKB-bedrijven per direct een half jaar lucht!
Om de financiële nood bij ondernemingen te verlichten hebben de gezamenlijke banken ABN AMRO, ING en Rabobank besloten om voor zakelijke klanten in alle sectoren met een financiering tot € 2,5 miljoen de aflossing voor 6 maanden uit te stellen. ABN AMRO heeft zelfs bekend gemaakt automatisch de rente en aflossing voor 6 maanden uit te stellen. Voor de ondernemingen met hogere leningen volgen later mogelijk nog extra stappen.
 
Verruiming borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat staat via de BMKB-regeling borg voor kredieten aan ondernemers, zodat zij makkelijker geld kunnen lenen. Ondernemers kunnen hiervoor terecht bij kredietverstrekkers, in de regel uw eigen bank.
In de reguliere regeling betreft het borgstellingskrediet 50% van het krediet dat de bank verstrekt, voor een periode van één jaar. De borg van de overheid bedraagt 90% van dit borgstellingskrediet.
De omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB-regeling is vanwege het Coronavirus verhoogd van 50% naar 75%. Daardoor kunnen banken makkelijker en sneller krediet verruimen, lopen ze hierbij minder risico en hebben bedrijven dus de mogelijkheid om eerder en meer geld te lenen.

Voorziet u liquiditeitsmoeilijkheden bel dan uw contactpersoon en wij helpen u graag.
Bel 0184 49 68 00 of mail
 
Werktijdverkorting wordt NOW
De bestaande regeling inzake werktijdverkorting wordt per direct beëindigd. In plaats hiervan komt een nieuwe maatregel, het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Al toegekende werktijdverkorting blijft van kracht. Indien u deze wilt verlengen, dient u gebruik te maken van de nieuwe NOW.
 
Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid
Werkgevers kunnen een aanvraag indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten van maximaal 90%. Het loon dient voor 100% te worden doorbetaald. De aanvraag moet u indienen bij het UWV, die u een voorschot verstrekt van 80% van de te verwachten tegemoetkoming. Het NOW geldt ook voor werknemers met een flexibel arbeidscontract. De tegemoetkoming kan in ieder geval voor drie maanden aangevraagd worden en kan voor nogmaals drie maanden verlengd worden. Het NOW kost de werknemer geen opgebouwde WW-rechten.
Let op: U kunt de tegemoetkoming nu nog niet aanvragen. Er zal zo spoedig mogelijk bekend worden gemaakt wanneer dit wel kan.
 
Voorwaarden
Tijdens de periode waarover de tegemoetkoming wordt aangevraagd, kan geen ontslag worden aangevraagd voor de betreffende werknemer. Het verwachte omzetverlies moet minstens 20% zijn en geldt voor omzetdalingen vanaf 1 maart 2020.
 
Omvang van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 90% van de loonsom als de omzet voor 100% wegvalt. Valt bijvoorbeeld de helft van uw omzet weg, dan krijgt u via de NOW 45% tegemoetkoming in de loonkosten.
 
Voor informatie kunt u contact opnemen met Letty Voets of Natasja Sperling-Schut. 
Bel 0184 49 68 00 of mail
 
Verdere versoepeling uitstel betalen van belasting geeft u direct liquiditeit
Veel bedrijven zien hun omzet en winst teruglopen, terwijl de kosten en uitgaven gewoon doorgaan. Is dit bij u het geval, dan kunt u bij de Belastingdienst vragen om uitstel van betaling van (naheffings)-aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting.
 
Uitstel voor het betalen van belastingen hoeft pas te worden aangevraagd wanneer er een aanslag is ontvangen. Het is niet nodig om meteen bewijsmateriaal mee te sturen. Daar krijgt u langer de tijd voor. Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden betaald. De invorderingsrente die normaal gesproken ingaat na het verstrijken van de betalingstermijn wordt vanaf 23 maart 2020 tijdelijk verlaagd van 4% naar bijna 0%. Dit geldt voor alle belastingschulden. Ook het tarief van de belastingrente gaat vanaf 1 juni 2020 (voor de inkomstenbelasting vanaf 1 juni 2020) tijdelijk naar bijna 0%. Deze verlaging zal gelden voor alle belastingen waarvoor belastingrente geldt.
Voorbeeld: de in februari 2020 aangegeven loonheffingen zijn uiterlijk eind maart verschuldigd. Als duidelijk is dat er liquiditeitskrapte is ontstaan vanwege de Coronacrisis heeft u de mogelijkheid om deze niet te betalen en de naheffingsaanslag af te wachten. Zodra deze binnen is moet er uitstel van betaling worden aangevraagd met het verzoek om de verzuimboete naar nihil te verminderen.
 
In de brief waarin om uitstel van betaling wordt gevraagd, moet worden uitgelegd hoe de onderneming door de uitbraak van Corona in betalingsproblemen is gekomen. Nadat de Belastingdienst uw verzoek heeft ontvangen, stoppen invorderingsmaatregelen. Een boete voor het niet op tijd betalen van de omzetbelasting of loonheffingen hoeft niet te worden betaald.
Omdat de verzoeken per geval moeten worden beoordeeld, kunnen de behandeltijden van de Belastingdienst oplopen.
 
U moet binnen vier weken na het aanvragen van uitstel een verklaring van een derde deskundige insturen. Dit is bijvoorbeeld uw eigen accountant, een externe consultant, een externe financier, een brancheorganisatie of een financieel adviseur. Over de voorwaarden van deze verklaring wordt nog gesproken, maar hoogstwaarschijnlijk zal uit de verklaring duidelijk moeten worden dat er sprake is van betalingsproblemen als gevolg van het Coronavirus, welke problemen van tijdelijke aard zijn en uw onderneming levensvatbaar is.
 
Uw voorlopige aanslag aanpassen
Ondernemers, onder wie ook zzp’ers, hebben in januari hun voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangen. De winst is hierbij geschat, op basis van ervaringscijfers uit het verleden. Valt uw winst dit jaar door het Coronavirus of vanwege andere oorzaken lager uit, dan kunt u uw voorlopige aanslag aanpassen.
 
Vennootschapsbelasting
Ondernemers met een BV kunnen eveneens de voorlopige aanslag vennootschapsbelasting voor dit jaar aanpassen.
 
Voorlopige aanslag inkomstenbelasting DGA
Is het verdedigbaar dat u dit jaar een lager gebruikelijk loon aan uw BV onttrekt vanwege de gevolgen van het Coronavirus voor uw BV? Dan kunt u als DGA uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting aanpassen en hierbij rekening houden met een lager gebruikelijk loon.
 
Verlaging invorderings- en belastingrente
De invorderingsrente die normaal gesproken ingaat na het verstrijken van de betalingstermijn voor belastingen wordt tijdelijk verlaagd van 4% naar 0,01%. Dit geldt voor alle belastingschulden. Ook het tarief van de belastingrente gaat tijdelijk naar 0,01%. Deze verlaging zal gelden voor alle belastingen waarvoor belastingrente geldt. De Belastingdienst berekent belastingrente als u bijvoorbeeld te laat bent met het doen van uw aangifte.
 
Voor al deze maatregelen kunt u terecht bij uw contactpersoon, in overleg met u wordt dit geregeld. 
Bel 0184 49 68 00 of mail
 
Compensatie specifieke sectoren
Het kabinet werkt aan een regeling voor compensatie aan specifieke sectoren die door het Coronavirus extra getroffen worden, zoals de horeca, schoonheidssalons en de reisbranche. De regeling wordt met spoed aan de EU voorgelegd met het oog op ongeoorloofde staatssteun.
 
Overige nieuwe maatregelen
Het kabinet gaat in overleg met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheid om (voorlopige) lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven in te trekken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de toeristenbelasting.
 
Hoe gaan wij om met onze dienstverlening?
Onze belangrijkste interne maatregelen zijn samengevat als volgt:
  • Wij volgen zoveel mogelijk de instructies van het RIVM op en vragen u om dit ook te doen;
  • Van belang zijnde afspraken laten we doorgaan waar mogelijk maar dan zoveel mogelijk telefonisch. Alleen strikt noodzakelijke afspraken op ons kantoor of buiten kantoor vinden doorgang, in overleg met alle betrokken partijen;
  • Onze kantoren zijn geopend waarbij rekening wordt gehouden met het aantal aanwezige medewerkers per ruimte, zorgend voor de juiste bezetting om onze dienstverlening te kunnen blijven uitvoeren;
  • Mocht iemand ons kantoor willen bezoeken dan wordt dringend verzocht om het contact met onze andere medewerkers anders dan de gesprekspartner zoveel mogelijk te beperken en een gepaste afstand te bewaren;
  • Verder werken onze medewerkers, waar mogelijk en nodig, vanuit huis;
  • Alle medewerkers waarbij enige aanleiding is (zoals risicogroep, griep, hoesten etc.) zijn niet aanwezig op kantoor en werken van huis uit;
  • We proberen onze dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan, mede gezien het belang om bedrijf kritische systemen van onze klanten in de lucht te houden en ervoor te zorgen dat ook zij hun dienstverlening in deze tijd zo goed mogelijk kunnen continueren;
  • Wij zijn telefonisch bereikbaar via +31 (0)184 49 68 00 of info@hoekenblok.nl. Waar nodig zullen zij intern schakelen met de andere collega’s;
  • Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan de algemene maatregelen waaronder:
    • Regelmatig en goed handen wassen;
    • Hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog;
    • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik;
    • Voorkomen samenkomen in grotere groepen;
    • Beperken van sociale evenementen (zoals gezamenlijke vergaderingen, verenigingen, verjaardagen, feestjes etc.);
    • Gepaste afstand houden, advies 1,5 meter.

Deze situatie is voor ons allen onbekend en onduidelijk waar dit naartoe gaat, op korte en langere termijn. Wij doen in ieder geval ons uiterste best om onze service en dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden waarbij de gezondheid van u als klant en onze medewerkers topprioriteit heeft.
 
Tot slot
Uw adviseurs bij Hoek en Blok stellen alles in het werk om de schade zoveel als mogelijk te beperken. Heeft u vragen of heeft u hulp nodig schroom dan niet om te bellen.
 
Vanuit de overheid zijn er diverse informatie sites beschikbaar zoals:


Namens directie en medewerkers wensen wij u veel succes en wijsheid toe om met elkaar deze strijd te winnen.

 
Contact
communicatie@hoekenblok.nl
www.hoekenblok.nl
Facebook   Twitter   Linkedin
Sliedrecht
Stationspark 625
3364 DA Sliedrecht
+31 (0)184 49 68 00
Barendrecht
Tuindersweg 22
2991 LR Barendrecht
+31 (0)180 64 54 64
Morison KSi