Rust en ruimte om te ondernemen Lees online  |  Afmelden
Hoek en Blok
Coronacrisis
Nieuwe aanvraagronde NOW gestart op 6 mei
Thuiswerken: wat is onbelast en wat niet?
Onbelaste vaste reiskostenvergoeding thuiswerken verlengd tot 1 juli

Uitstel belasting gehad? Vraag een overzicht aan
Aanvraag TVL Q1 2021 verlengd, niveau eHerkenning verhoogd
Tot slot
Nieuwe aanvraagronde NOW gestart op 6 mei
Werkgevers met een verwacht omzetverlies van tenminste 20% kunnen vanaf 6 mei bij het UWV een aanvraag indienen voor nieuwe NOW-steun.

Nieuwe aanvraagperiode
De nieuwe aanvraagperiode loopt vanaf 6 mei tot en met 30 juni. Na het indienen van de aanvraag krijgt de aanvrager op basis van het geschatte omzetverlies een voorschot van 80%. Dit wordt in drie keer, verspreid over drie maanden, uitbetaald. Het eerste voorschot staat binnen 2 tot 4 weken na het indienen van de aanvraag op je rekening.

Daling loonsom
De loonsom mag, net als bij de twee voorgaande tegemoetkomingen, met maximaal 10% dalen ten opzichte van de loonsom van juni 2020, zonder dat dit leidt tot een verlaging van de NOW-subsidie. Bij een verdergaande daling volgt wel een vermindering.
 
Heb je vragen of kunnen wij de aanvraag voor je indienen, neem dan contact op met Natasja Sperling-Schut of Jens de Schrijver.
Bel 0184 49 68 00 of mail
Thuiswerken: wat is onbelast en wat niet?
Vanwege corona werkt Nederland veel thuis. Maar kun je als werkgever je personeel hiervoor ook een onbelaste vergoeding geven? En zo ja, onder welke voorwaarden?

Onbelast: gereedschap, pc’s, mobiele telefoons
Je mag gereedschap, pc’s, mobiele telefoons en soortgelijke apparatuur, met inbegrip van bijbehorende internetabonnementen, onbelast vergoeden of verstrekken als je in alle redelijkheid vindt dat deze spullen nodig zijn voor het werk.
 
Onbelast: inrichting werkkamer
Als werkgever ben je volgens de Arbowet verantwoordelijk voor de werkplek van jouw werknemers, ook als zij thuiswerken. Dit betekent dat je daarom arbovoorzieningen belastingvrij ter beschikking mag stellen of vergoeden. Hieronder vallen een bureau, stoel en lampen die de werknemer in zijn werkkamer nodig heeft. Maar let op: de werknemer mag hier geen eigen bijdrage voor betalen.
 
Belast: koffie/thee/toiletpapier
Het vergoeden of verstrekken van koffie, thee, toiletpapier en dergelijke vanwege het verplichte thuiswerken, is belast. Je kunt deze vergoedingen en verstrekkingen wel onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. De regering denkt wel na over de mogelijkheid van een onbelaste thuiswerkvergoeding. Als deze er komt, gebeurt dat echter niet eerder dan 1 januari 2022. 
 
Einde thuiswerken, wat dan?
Komt je personeel weer volledig naar kantoor, dan moet de werknemer de spullen weer bij je inleveren of er een vergoeding op basis van de dagwaarde voor betalen. Belastingvrije vergoedingen van bijvoorbeeld het internetabonnement moeten worden stopgezet. Zo niet, dan is het voordeel belast. Dit is uiteraard anders wanneer je personeel gedeeltelijk thuis blijft werken.

Werkkostenregeling
Vergoedingen en verstrekkingen die niet belastingvrij zijn, kun je desgewenst onder brengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Bijvoorbeeld € 2 per dag (NIBUD) voor bijkomende kosten, zoals verwarming. De vrije ruimte van de werkkostenregeling is ook in 2021 verruimd en bedraagt 3% van de loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere. Zodoende word je als werkgever minder snel met de eindheffing van 80% geconfronteerd die je moet betalen voor zover je over de vrije ruimte heen schiet.
 
Uitruilen belaste en onbelaste vergoedingen
Overigens kun je ook kijken of je bepaalde kosten kunt uitruilen. Geef je bijvoorbeeld geen vergoeding voor internet thuis, maar wil je wel € 2 per dag voor bijvoorbeeld verwarming vergoeden? Dan kun je er ook voor kiezen deze vergoeding (deels) te verlagen en in plaats daarvan een onbelaste vergoeding voor internet te geven. Houd er wel rekening mee dat je deze bestemming van tevoren moet benoemen.
Onbelaste vaste reiskostenvergoeding thuiswerker verlengd tot 1 juli
Werkgevers kunnen hun thuiswerkende werknemers een onbelaste vaste reiskostenvergoeding blijven doorbetalen tot in ieder geval 1 juli 2021. Omdat een onbelaste vaste onkostenvergoeding voor thuiswerken veelal niet mogelijk is, vindt het kabinet het gerechtvaardigd de onbelaste vaste reiskostenvergoeding te verlengen. De verlenging betekent ook een tegemoetkoming in de kosten voor werknemers die minder reizen, maar nog wel met kosten geconfronteerd worden. Staatssecretaris Vijlbrief noemt in dit kader de vaste kosten van de eigen auto of de kosten van een auto via private lease.
De verlenging geldt onder de voorwaarde dat de reiskostenvergoeding al vóór 13 maart 2020 was toegekend.
 
Heb je advies nodig of heb je vragen, neem dan contact op met Peter Roskam, Pieter de Jong of Albert de Jager.
Bel 0184 49 68 00 of mail
Uitstel belasting gehad? Vraag een overzicht aan
Vanwege de coronacrisis hebben diverse ondernemers uitstel van betaling van belastingschulden aangevraagd. Uitstel is al sinds het begin van de coronacrisis (maart 2020) mogelijk. Met het oog daarop zijn de mogelijkheden om een overzicht van deze schulden op te vragen verruimd. Indien je zelf om uitstel van belastingschulden hebt verzocht, adviseren wij je om een actueel overzicht van de openstaande schulden bij de belastingdienst op te vragen en dit na ontvangst naar je contactpersoon bij Hoek en Blok te sturen.
 
Belastingtelefoon
Een overzicht van belastingschulden kan eenvoudig worden verkregen via de gewone Belastingtelefoon. Via dit kanaal heb je het overzicht binnen twee dagen in huis via de Berichtenbox.
 
Extra mogelijkheden
De Belastingdienst heeft vanwege de coronacrisis ook een andere mogelijkheid opengesteld. Dit betreft een speciaal telefoonnummer (0800 02 30 107). Het telefoonnummer is 24/7 bereikbaar.
 
Heb je vragen of wil je meer informatie, neem dan contact op met je contactpersoon bij Hoek en Blok, die helpt je graag.
Bel 0184 49 68 00 of mail
Aanvraag TVL Q1 2021 verlengd, niveau eHerkenning verhoogd
Ondernemers kunnen de tegemoetkoming voor vaste lasten (TVL) voor het eerste kwartaal van 2021 langer aanvragen. De aanvraagperiode is met twee weken verlengd tot 18 mei 2021, 17.00 uur. De verlengde termijn houdt verband met de uitbreidingen die de TVL voor het eerste kwartaal van 2021 heeft gekregen. Dit betreft onder meer een verhoging van de vergoeding naar 85% van de vaste lasten en het openstellen van de regeling voor kleinere en grotere ondernemingen. Let op: de uitbreidingen worden stapsgewijs doorgevoerd. Daarom is het onder meer voor grotere ondernemingen met 250 of meer werknemers naar verwachting pas vanaf half april mogelijk de TVL voor Q1 aan te vragen. Ondernemers met minder dan 250 werknemers kunnen de TVL voor Q1 nu al aanvragen.
 
Ondernemers die vanaf nu de TVL aan willen vragen en eHerkenning gebruiken, hebben hiervoor eHerkenning nodig met een hoger veiligheidsniveau. Dit heeft RVO bekendgemaakt. Aanvragen van de TVL voor het eerste en tweede kwartaal van 2021 kan met eHerkenning alleen nog vanaf niveau 3. Tot nu toe was niveau 1 voldoende. Het hogere veiligheidsniveau betekent voor ondernemers ook hogere kosten.
Voor sommige bedrijven was het aanvragen van TVL ook met gebruik van DigiD mogelijk. Voorwaarde is dat de gebruiker bij de Kamer van Koophandel geregistreerd staat als eigenaar of bestuurder van het bedrijf. Die mogelijkheid blijft ook bestaan. Daar verandert dus niets in. 
 
Heb je vragen of wil je meer weten over de TVL, mail of bel met Tabitha Rozeboom Bos.
Bel 0184 49 68 00 of bel
Tot slot
Vanuit de overheid zijn er diverse informatiesites beschikbaar zoals:

Heb je vragen over de steunmaatregelen van de overheid? Wij staan voor je klaar met raad en daad. Neem contact op met je contactpersoon binnen Hoek en Blok.
 
Contact
communicatie@hoekenblok.nl
www.hoekenblok.nl
Facebook   Instagram   Linkedin
Sliedrecht
Stationspark 625
3364 DA Sliedrecht
+31 184 49 68 00
Barendrecht
Tuindersweg 22
2991 LR Barendrecht
+31 180 64 54 64