In deze nieuwsbrief |
Mijnbedrijfsoverdracht.nl Schijnzelfstandigheid en zzp'ers Vendor due diligence, een goede voorbereiding Waarom de Arbowet meer is dan alleen een arbodienst Houd grip op verzuim! Aan de slag met NIS2: doe de nulmeting! Een toekomst vol mogelijkheden |
|
|
Mijnbedrijfsoverdracht.nl |
|
|
Met trots kondigen we de lancering aan van mijnbedrijfsoverdracht.nl – de nieuwe online bestemming voor onze Corporate Finance-dienstverlening! Deze nieuwe website biedt een frisse, duidelijke presentatie van wat we al jaren doen: ondernemers ondersteunen bij bedrijfsoverdracht, financiering, waardebepaling en groeikapitaal. Onder het motto "Geniet van de vrijheid die je hebt verdiend", biedt mijnbedrijfsoverdracht.nl een uitgebreide kennisbank én een handige online waarderingstool waarmee ondernemers direct een indruk krijgen van de financiële waarde van hun bedrijf. Waarom een nieuwe website? Hoewel ons huidige platform gewoon blijft bestaan, heeft de groei van ons team en onze dienstverlening ervoor gezorgd dat we een stap vooruit wilden zetten. Steeds meer ondernemers kloppen bij ons aan voor advies en een eigen website maakt het mogelijk om onze expertise nóg beter naar buiten te brengen. Op mijnbedrijfsoverdracht.nl presenteren we onze diensten overzichtelijk en geven we ondernemers een waardevolle bron van informatie, terwijl we uiteraard dezelfde service en kwaliteit blijven leveren die je van Hoek en Blok gewend bent. Corporate Finance blijft een belangrijk onderdeel van ons. We nodigen je graag uit om een kijkje te nemen op mijnbedrijfsoverdracht.nl en te ontdekken hoe we ondernemers helpen hun zakelijke ambities waar te maken! Om ervoor te zorgen dat je geen bericht meer mist, volg ons dan ook op LinkedIn. |
|
|
|
|
Schijnzelfstandigheid en zzp'ers |
Vanaf 1 januari 2025 zal de Belastingdienst weer actief gaan controleren op, en zo nodig handhaven bij schijnzelfstandigheid. Door deze recente ontwikkelingen krijgen wij van ondernemers steeds vaker de vraag of het nog mogelijk is om met zzp’ers te werken. Werk jij veel samen met zzp’ers en twijfel jij of de Belastingdienst hen als schijnzelfstandigen ziet? Vanaf 1 januari 2025 zal een overgangsperiode van één jaar gelden. Tijdens deze periode krijgen werkgevers de kans actie te ondernemen en hun beleid aan te passen om zodoende schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Wat betekent dit voor jouw bedrijf en hoe kan jij schijnzelfstandigheid voorkomen? Tips:
- Zorg voor juiste opdrachtovereenkomsten
- Breng de administratie en de werkprocessen op orde
- Maak de inhuur inzichtelijk
- Pas zo nodig het inhuurbeleid aan
Uiteraard hebben we nog veel meer tips! Neem voor tips en een sparringsmoment contact op met onze arbeidsrechtjuristen. |
|
|
|
|
Vendor due diligence, een goede voorbereiding |
In een overnametraject kan een goede voorbereiding het verschil maken. Door een Vendor Due Diligence te laten uitvoeren voordat je je onderneming te koop zet, krijg je inzicht in mogelijke risico’s en verbeterpunten. Dit versterkt niet alleen je positie tijdens de onderhandelingen, maar versnelt ook het verkoopproces. Wil je weten hoe je potentiële kopers meer vertrouwen kunt geven en verrassingen kunt voorkomen? Lees dan verder op de website, daar delen we de voordelen van een Vendor Due Diligence en laten we zien hoe het je bedrijf klaarstoomt voor een soepele verkoop. |
|
|
|
|
Waarom de Arbowet meer is dan alleen een arbodienst |
Veel werkgevers gaan ervan uit dat het hebben van een arbodienst voldoende is om te voldoen aan de Arbowet. Maar dat is een misvatting. Een die veel voorkomt omdat de termen “arbodienst” en “Arbowet” regelmatig door elkaar worden gehaald. Hoewel het inschakelen van een arbodienst of tenminste een bedrijfsarts inderdaad een wettelijke verplichting is volgens de Arbowet, is dit slechts een klein onderdeel van wat er nodig is om aan de wet te voldoen. Wat zegt de Arbowet nog meer? Je bent als werkgever verplicht om een veilige en gezonde werkomgeving te creëren voor je werknemers. Dit gaat verder dan alleen het hebben van een arbodienst.
- Zo is het verplicht dat je een Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E) uitvoert om de gevaren op de werkplek in kaart te brengen en passende maatregelen te nemen.
- Daarnaast moet er een preventiemedewerker worden aangesteld die helpt bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het voorkomen van ongevallen en ziekte.
- Een goed verzuimbeleid wordt ook gevraagd. Dit zorgt ervoor dat er duidelijke procedures zijn voor het omgaan met ziekteverzuim.
- Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is voor veel organisaties ook verplicht.
- En er hoort periodiek een PMO (medisch onderzoek) aangeboden te worden.
Het zijn weliswaar verplichtingen maar ook zeker zaken die je helpen om de impact van verzuim in je organisatie te minimaliseren en te beheersen. Doe je dat goed, dan zullen medewerkers het ook ervaren als goed werkgeverschap. Veel van deze verplichtingen gelden al vanaf het moment dat je je eerste medewerker in dienst neemt. Het belang van het naleven van de Arbowet wordt vaak pas echt duidelijk wanneer er iets misgaat. De gevolgen van het niet naleven van de wet kunnen ernstig zijn, variërend van een hoog personeelsverloop en langdurige verzuimtrajecten tot boetes en schadeclaims. Kortom, het voldoen aan de Arbowet vereist een proactieve en uitgebreide aanpak om de gezondheid en veiligheid van werknemers te waarborgen. De HR-adviseurs van QuatroHR denken hierover graag met je mee. Neem vandaag nog contact met ze op voor een vrijblijvend adviesgesprek! |
|
|
|
|
Houd grip op verzuim! |
We kunnen er niet omheen, het risico op ziekmeldingen gaat in de herfst weer omhoog. Niet alleen griepjes, maar ook zwaardere verzuimoorzaken, zoals winterdepressie. Niet fijn voor de werknemer, maar ook niet voor jou als werkgever. Daarom wat adviezen:
- Werk goed samen met je arbodienst.
- Vraag om advies aan je arbodienst bij frequent verzuim.
- Zorg dat de arbodienst alle relevante informatie heeft en vraag om overleg met de casemanager of bedrijfsarts als zaken zoals terugkoppelingen niet duidelijk zijn.
- Zorg voor goed en pro-actief overleg met je werknemer over de adviezen van de bedrijfsarts.
- Vraag je arbodienst om in bijzondere situaties al kort na de ziekmelding contact te hebben met de werknemer, via een huisbezoek of telefonisch overleg. Vaak is het al mogelijk om goede afspraken te maken over (gedeeltelijke werkhervatting) of vroegtijdig te signaleren dat een bezoek aan een arts of bedrijfsarts ingezet moet worden en niet te wachten tot 6 weken verzuim.
- Schroom niet om de werknemer te vragen wat hij of zij nog wel kan doen en welke hulp daarbij nodig is.
- Heb je al een verzuimprotocol? Zo niet, het helpt echt bij situaties die niet lekker lopen.
- Een preventief spreekuur kan heel zinvol zijn om verzuim te voorkomen.
Vind jij verzuim lastig en kun je advies gebruiken? Neem dan contact op met onze specialisten van VerzuimPreventPlus.
|
|
|
|
|
Aan de slag met NIS2: doe de nulmeting! |
De Europese NIS2-richtlijn stelt strengere eisen aan de cybersecurity van organisaties. Veel organisaties moeten daarom nu aan de slag om cybersecurity te organiseren. Om inzicht te krijgen wat NIS2 voor jouw organisatie betekent en welke risico’s jouw organisatie loopt, bieden wij de NIS2-nulmeting aan. Met de uitkomsten van de nulmeting krijg je van ons concrete handvatten die aangeven waar jouw organisatie staat ten opzichte van de NIS2-eisen en of je de belangrijkste maatregelen hebt geïmplementeerd. Hierbij geven we niet alleen advies over wat al wel en nog niet geregeld is, ook denken we mee hoe jouw organisatie dit zo goed mogelijk kan organiseren. Wil je meer weten over wat de nulmeting voor jouw organisatie kan betekenen? Lees verder! |
|
|
|
|
Een toekomst vol mogelijkheden |
|
|
Wil je aan de slag met verduurzaming? Wij zijn er om jouw onderneming te begeleiden duurzame ambities naar de praktijk te brengen. Of je nu nog aan het verkennen bent of er al een uitgewerkt plan ligt, ons doel is het om de weg naar duurzame bedrijfsvoering behapbaar en ook leuk te maken! Met een persoonlijke benadering en een concrete aanpak op maat, maken we samen jouw bedrijf klaar voor de toekomst. Onze aanpak Of je het nu strategie noemt of de koers voor de komende paar jaar; iedere onderneming kijkt vooruit. Wij geloven dat duurzame onderwerpen niet meer weg te denken zijn uit toekomstplannen. En dat een gerichte aanpak bijdraagt aan creëren van maatschappelijke waarde, aan innovatie en aan toekomstig verdienvermogen. We doen dit wel graag praktisch én op maat. Want waar ligt jouw ambitie? Met welke regelgeving moet je rekening houden? Hoe neem je je mensen, partners en klanten mee in wat je wilt? Natuurlijk is een doordacht plan belangrijk, maar uiteindelijk gaat het je om het resultaat. Dus van strategisch advies tot praktische uitvoering; samen doorlopen we de stappen die jouw bedrijf nodig heeft om te ontwikkelen richting duurzamer ondernemen. Onze specialisten helpen graag! Uitvoeren van verduurzamingsplannen kan weerbarstig zijn. Denk aan financieringsuitdagingen, regelingen rondom je personeel, het inrichten van je data- en IT-omgeving of duurzaamheidsverslaggeving langs de richtlijnen van Europese wetgeving. Weet dan dat je op onze steun kunt rekenen; onze specialisten helpen je graag. |
|
|
|
|
Hoe ervaar jij de dienstverlening van Hoek en Blok? Schrijf een review! |
Meld je aan met je Google-account en schrijf de review. Zijn wij enorm meegeholpen. |
|
|
|
|
Relatieavond Hoek en Blok Dit evenement is op uitnodiging. Nog geen uitnodiging ontvangen? Neem dan contact met ons op: communicatie@hoekenblok.nl |
|
|
|
|
|
Ondernemerscollege NIS2 Tijdens dit ondernemerscollege krijg je inzicht in de belangrijkste aspecten van NIS2, inclusief de voordelen die deze wetgeving kan bieden voor jouw organisatie. Meer informatie en aanmelden. |
|
|
|
|